lördag, april 29, 2006

bildlös

...och där for maken med kameran... Jag som hade tänkt avbilda hur långt jag hunnit med "t-shirten".
Nå. Jag får måla med ord. Fram- och bakstycke är färdiga. Ska sys ihop i axlarna bara. Ärmarna påbörjade. Tänkte lite kul upprepa kortvarvsformen vid sidorna mitt på ärmarna. Vi får se om det blev bra eller bara plumpt. Gillar formen på kroppen, men hejdade mig innan jag åter ökat till alla uppläggningsmaskorna efter midjeavsmalnandet. Det behövdes inte.

Eftersom inte masktätheterna stämmer har jag lite grand ändrat avmaskningsbeskrivningarna. Det mest oklara i beskrivningen hittills var att man skulle maska av likadant för halsringningen i bakstycket som man gjort för framstycket, fast två tum högre upp. Eftersom jag stickade båda styckena samtidigt "maskade jag av" lika mycket på bakstycket som jag dittills "maskat av" på framstycket.
Citattecknen kommer sig av att jag är notoriskt ickeavmaskande på såna ställen där man så småningom ska ta up maskor. Jag sätter på tråd istället.

Garnet är lite knöligt och från början kände jag av t-t-t-t-t när jag drog garnet genom maskan, känslan som närmast beskrivs av köra på tvättbrädesgrusväg. Men det tog inte så lång tid innan jag inte märkte av det. Nu upplever jag bara hur trevligt "tyget" blir.

Garnerna från Garntjänst (Evita och Brilla) ligger och väntar på sin tur. Jag hade egentligen tänkt att upprepa samma t-shirtmönster, men det suger i mig att göra nåt litet strukturmönster med Evita. Har sett ett i en tidning och hoppas att tidningsägaren kan göra mig tjänsten att berätta hur det fungerar.

Brilla kom paketerat i en "skokartong", lite exklusiv känsla, det. Men jag blev nästan lite chockad av hur glansigt det var! Får väl gå och bliga på det ett tag så det lugnar ner sig...

2 kommentarer:

Knit-Marie sa...

Fattar inte...."Citattecknen kommer sig av att jag är notoriskt ickeavmaskande på såna ställen där man så småningom ska ta up maskor. Jag sätter på tråd istället."
Orkar du förklara?

Knit-Marie sa...

Jo, förresten....köp en kamera som bara du får ha! Vi är nyfikna på toppen :)