måndag, november 13, 2006

Åka buss


Hafsade ner två nystan och en rundsticka i väskan innan jag ilade till bussen för att åka till staden bredvid för att gå på utvecklingssamtal med dottern.

Kom på längs vägen till bussen att det hade ju varit ganska smart att ha med sig "en tråd av avvikande färg". Det hade jag inte och det var inte läge att vända...

Funderade i samma andetag på att använda reflexsnöret. (Ni använder väl reflexer när ni är ute i det här mörkret??)

Väl på bussen mindes jag en finess jag sett på knittinghelp (nästan 2½ minut in i filmen). Man kan lägga upp med rundstickkabeln som "avvikande tråd".
Lycka!
Så kolossalt enkelt och behändigt!
Enda problemet var att när båda tåtuttarna var färdiga (jag gjorde dem en och en, på var sin resa) så skulle man fortsätta sticka mitt på kabeln, om ni fattar.
Så jag fick ta en annan rundsticka till hjälp när jag kom hem och sedan sticka ett halvt sockvarv på ena sockan, ett helt sockvarv på den andra och sen fylla på med sista halva varvet.

Så nu sitter tuttarna som de ska.

(I bakgrunden strumpan som blev klar igår kväll.)

1 kommentar:

Anonym sa...

Vilken tur att du har ett sådant bra minne! Så slapp du sitta overksam på bussen.