fredag, december 07, 2007

Segt, ä-blä

I tisdags blev jag så äntligen klar med den första blå ärmen. Nu är jag inne på den andra.

Samtidigt borde jag studära och ordna julklappar och antagligen städa och baka.
Nåja. Ska det bli julklapp, det som nu inte blev klart i oktober så går det åt att prioritära.
Studära, ja suck, tänta om en väcka i en väcka. Och nånstans i den röran går däddlajnen för julklappspakätskickning också.

Sju önskningar är en grej som går runt som utmaning på många bloggar just nu.
En av dem skulle vara två osynliga veckor innan jul. De skulle infalla ungefär 20 december. Hur det skulle gå till? Tja, kolla periodiska systemet. Kan kemisten kan väl ... vem det nu är som kör tiden.

6 kommentarer:

Bloggblad sa...

Med dom ä-na låter det som om du skriver på öschöttska...:)

Lycka till med din tenta!

Cecilia N sa...

Aha ... Ja det kändes så bekvämt "slött" och "så daant"-igt så det kan nog stämma. Konstigt egentligen att man tänker på de östgötska ö:na men inte på ä:na.

(För okunniga läsare: "östgötska" uttalas [ö'sjöttska])

Tack för lyckönskningen!

Boel sa...

Tack för tipset om "nya stället". Jag är med där nu (äntligen).
Jag håller en tumme för tentan!

Bloggblad sa...

Hehe... fast att skriva sj och det grova sche-ljudet är väl snällt?

Jag stavar alltid "öschöttska" eftersom jag hört utsocknes säga öst-schöttska... och förstås även öst-jötska.

Cecilia N sa...

Asså det där "sj/sch"-ljudet, det tror jag inte det finns nån stavning som kan beskriva.

Sch som i brosch är det ju inte, det blir för mycket "tj"-läte i det.

Snarare är det som en tonlös harkling utan smatter. Ett h uttalat med en öppen mun.
Eller ett ö utan ton, med bara luft. Fast med lite mer tryck i.

Nä, vi får tillkala expertisen!

Cecilia N sa...

Frågan är nu utlagd till utredning på Ordning