lördag, juli 05, 2008

Trögstartad

Nån som minns min gröna topp som jag harvat med i några år?
Sedan lång tid är den färdigstickad och kroppen är blockad sedan minst lika länge.

Nu har jag äntligen fäst trådarna i ärmarna. Det tog nästan en kvart ... Men många kvartar blev det innan jag kom så långt. Och jag har inte ens nån kola hemma ...

Nu ska vi se om jag hinner ner i källaren och blockningsanläggningen innan den plötsliga startfarten tar slut ...

******
Jodå, bara två wingummin senare så är jag klar. Att bara blöta och lägga till rätta och inte spänna ett dugg (jfr spetssjalar!) går ju hur lätt som helst. Man behöver ju inte ens nåla.
Nu ska jag "bara" fästa trådarna i kroppen, för det är tydligen kvarglömt. Och sen får vi se om det blir ett bilåkningsprojekt eller vad som händer. Men snart så SKA den vara klar!

7 kommentarer:

Boel sa...

Heja. heja heja!!

Det är härligt när man äntligen får tummen ur och tar tag i ufon som värmt stickkorgen länge. Jag ser fram emot en bild snart.

Kram
Boel

LenaL sa...

Heja på! Ser med stor spänning fram emot ett foto av den.

Ha det så jättebra!

Inger F sa...

Hej!

IngerF speaking.
Du har bett mig förklara "dubbel mosstickning" och då blev jag genast osäker på om jag använder mig av rätt terminologi...?

Mönstret på pastelltröjan är:
varv 1: *1r, 1a*
varv 2: rm på rm, am på am varvet Varv 1 ut.
varv 3: *1a, 1r*
varv 4: am på am, rm på rm

Enligt min gamla pärm "Sticka lätt" från 1980-talet heter detta TVÅSTEGS MOSSTICKNING.

Det andra tänkbara alternativet,
Varv 1:*2r 2a*
Varv 2: rm på rm, am på am
Varv 3: *2a 2 r*
Varv 4: am på am, rm på em
benämns som MOSSTICKNING MED TVÅ MASKOR

Så "dubbel moss" kanske inte finns på riktigt...

Bloggblad sa...

Visst känner man sig duktig när man avslutar nåt som väntar. Fast för mig händer det lika ofta att gamla väntesaker åker i soptunnan... Så slipper de tynga samvetet.
Förresten... har du kollat in stickbilden på min blogg? Började nästan undra om jag inte skulle åka till Tallin och handla tröjor lite oftare... :)

Cecilia N sa...

Bloggblad:
Du tänker bilden på alla tröjor och ponchos i ståndet? Jodu ...

Maken har varit på order tagit hem en spetsstickad stola och så kom han med en "filt med ärmar", men de var så korta för mig, så den fick mamma.

Vad köpte du för garn då?

Bloggblad sa...

Jag skulle aldrig våga att be min man, han skulle nog göra som pappa... som köpte blusar i st 38 till min storbystade mamma med st 46... Drömbild?

Min man ser inte skillnad på nåt garn... eller några kvaliteter alls.

Jag köpte rätt grovt yllegarn, flammigt i olika rödlila färger. Deras ponchon i det garnet var otroligt tättstickat och blev tjockt, dessutom var det en massa byls och fransar i halsen, och det gillar jag inte. Så jag gör ytterligare en sjal.

Cecilia N sa...

Ärmfilten var hans egen idé. Sjalen var beställd som: "tunn spetsstickad sjal, sånt som de är berömda för". (M a o nånting som stan borde digna av.)