fredag, maj 07, 2010

OT Städa element

"Det märks att det är en karl som har tänkt här!" brukar min mamma muttra när hon ska städa på konstiga ställen där det är svårt att komma åt. Det här är ett sånt ställe som skulle kunna få detta epitet: värmeelementet i köket. Här samlas inte bara allmänt damm på "nedre röret" utan dessutom indunstas det fett i dammet. Ett sånt ställe som man "borde" städa men aldrig ids. Men nu har jag gjort det! Hepp!

Men det tog tid och många verktyg prövades och förkastades längs vägen.
Till slut fastnade jag för den här ensemblen.


Eftersom jag under samma väg var ungefär lika upprörd som mamma brukar vara, men även hade mer moderna tankar som "smartaste sättet borde finnas beskrivet nånstans på nätet" så tänker jag att det finns kanske fler som tänker likadant som jag (vi), men som faktiskt kollar nätet.

Ensemblen består av:
Rengöringsmedel. Jag använder den här sorten, du kanske föredrar en annan sort.
Svamp med grön skrubbyta. Applicera medlet på den gröna skrubbytan på den fuktiga svampen.
Skruvmejsel. Egentligen skulle du ju vilja trycka med handen på svampen när du skrubbar. Eftersom utrymmet här är begränsat till mindre än ett finger så får skruvmejseln agera mothåll. Akta bara så att inte själva mejselkanten hamnar i svampen. Då går den sönder fortare än nödvändigt.
Liten trasa. Den föser man också in med hjälp av skruvmejseln och sen fångar man upp den bakom-under elementet. Detta för att torka av medlet.

Enda saken jag fortfarande är missnöjd med är att det finns en "smilgrop" i de lodräta lamellerna och längst ner i dem verkar det inte bli riktigt rent ens med den här metoden.

Komplettera gärna i kommentarerna om tips för dessa smilgropar.

(Applåder mottages också gärna, för det är jag värd. Nu är det "bara" alla andra element i huset som väntar på rengöring. Och åh vad de får vänta ...)

8 kommentarer:

Polargrevinnan sa...

Hej igen!
Först ska jag tala om att det har blivit en förväxling Cecilia N och Catrine N, men det gör ju inget, roligt att göra din bekantskap.
Och lovat att hjälpa mig sticka har du också gjort, får se om jag någonsin tar mig för detta hantverk.
Så till ditt inlägg.
Håller med dig angående elementen, hu, vad man har kämpat med dessa.
Nu bor vi i en lägenhet, byggd 1990 och här är endast släta element.
Har inte tänkt så mycket på det, men när jag läste ditt inlägg, oj,vad jag tycker det är skönt att slippa eländet.
Ta igen dig nu innan du ska ta i tu med nästa monster.
Ha en bra och trevlig helg.
Kram Viola

Bloggblad sa...

Det finns ju särskilda borstar för element... jag hade nog skaffat en sån.

Cecilia N sa...

Det hade jag ingen aning om, Bloggblad. Ser ut som flaskborstar eller?

Emma Jonasson sa...

Ja,min mamma brukar också bli ganska uppröd när hon städar.Hon brukar börja gapa på alla som kommer i närheten av henne.

Lajsa sa...

Spisen är inte så rolig heller!

Linda sa...

Du kanske kan montera fast svampen på mejseln på nåt sätt, så att det blir ett nytt verktyg?

Har aldrig förstått varför en del saker ska vara så svårtillgängliga. Att städa så man kommer åt allt på spis och fläkt tex, eller varför inte bakom element?

Anonym sa...

Hej..

Jag har också sådana himla element, överallt !!!!
Jah använder en gammal flaskborste som jag kröker lite för att komma åt lite längre bak också, det måste vara en rätt så tät botste för att medlet ska fastna i borsten, jag använder VIM, måste göra det för jag skurar ju inte dom varje vecka, hehe.. : ) Sen trär jag en skurtrasa som jag sytt ihop som ett fodral på borsten och eftertorkar, suck...

Cecilia N sa...

Tack du anonyme för tipset.