fredag, december 31, 2010

Årsberättelse för 2010

1. Roligaste stickprojekt.
Det tror jag är presentvantarna. Nu har jag iofs gjort flera färgställningar på samma tema under några år, så det är inte så många hisnande stickupplevelser kanske. Men det att jag haft anledning att sticka dem till de personerna jag stickat dem till är roligt.


2. Tråkigaste stickprojekt
Filtruta 1. Tur att det var fri stickning sånär som på färg och mått. Då kunde jag göra det lite roligare.


3. Största garnhändelse.
Det måste ju vara det egenspunna garnet!


4. Årets bästa läsupplevelse
Jag har nog inte läst något alls som har med stickning att göra. Och om det inte stämmer så har det iaf inte satt sådana spår att det på något vis kan bli nominerat.


5. Årets tema med variationer
I år finns två klasser: presentvantar och sockor. De två vantparen är i stort sett likadana, sånär som på färgställningen. Sockorna är det större variationer på: långa stickade från tån, tunna stickade mot tån, konstiga stickade på undersidan först. (Oj, blev det bara tre par?)


6. Det klurigaste
Att sticka sockor. Både de med hällapp nerifrån (som väl inte var så klurigt när man väl hade en beskrivning) och tofflorna som helst skulle bli snygga ...
Sen finns det ett klurigt sätt till att prova att sticka strumpor som ännu inte hunnit i närheten av garn eller stickor.


7. Årets "Äntligen!"
Att färga med KoolAid blev äntligen av. Det var nästan att det hamnade på snopnaste också för det var rysligt enkelt. Kanske för att jag bara färgade med en färg.


8. Årets "Det SKA gå!"
Kan det vara de blå presentvantarna? De som jag försökte färdigställa innan jag avvek från festen. De som jag fäste trådar i hela den dan, kändes det som. Med eller utan ledljus ... Det gick inte riktigt så bra som jag hoppades. En vante blev färdigfäst, den andra levererades senare.


9. Årets snopnaste.
Älgmulesnipstofflorna.
Och var tog garnet miniragi vägen? På Coop säljs nu mellanraggi, men inte miniraggi.


10. Årets träff
Ja eftersom jag varit på en stickrelaterad träff så får det bli den. Fast det var roligare att träffa Lotten, vilket ju också synts på bloggen


11. 2011 års planerade stickprojekt
Gissa! Svågerns tröja förstås! (Jag vågar inte gå tillbaka för att se hur länge den varit planerad.)
Sen måste jag väl hitta på nåt med garnet jag fick i julklapp också.

12. Angående planerade projekt inför 2010: revision
Svågerns tröja är mycket närmare att bli av nu än då. Jag troor att provlappandet är klart. Nu ska det "bara" komponeras en tröja utifrån det.
"Fler prylar" var så hemlighetsfullt skrivet, men jag anar att jag syftade på presentvantarna. Magen som babymössan presentades till träffade jag nämligen inte förrän i februari.
OS-stickning fick stryka på foten då jag hade en massa andra viktiga saker för mig, studier och sånt.
Nålbindning har jag tappat. Men jag har iaf två nålar. Och nuförtiden finns ju youtube. För sisådär tio år sen försökte jag lära mig via en bok och det var fullständigt ogörligt.
KoolAidfärgning är nu utförd. En. Enfärgad. Jag har fortfarande flerfärgspremiär framför mig.
Ryagarnsplanerna (sticka stor yta, tova, klipp, sy) är inte någon avskriven idé, men är nu några härvor fattigare.

Kvar från 2009 års planering är:
Svågerns tröja. Som vanligt.

13. Sandi på Knitting Daily ville att vi skulle vara Fearless Knitters år 2008. Har jag varit det 2010?
Att ge sig på att sticka tofflor är nog ett utslag av det.

4 kommentarer:

Lotten Bergman sa...

Men det konstigaste med 2010 är ändå att jag har lyckats hålla liv i blomman som du gav mig!

Cecilia N sa...

Haha. Jag har hört andra som säger att den är svår. Och hos mig så blir den bara längre och längre och fler och fler ...

Knepet är att inte sätta krukan nere på fönsterbrädan och tro att den ska orka pumpa vatten ända upp till gardinstången. (Det kan gå, men oftast inte.)

Bloggblad sa...

Hoppas att det inte går för dina fingrar som för mina, de har blivit stickoförmögna. Kanske bäst med ett bindestreck framför o, så ingen tror att jag stickat mig förmögen....

Vonkis sa...

Tack för ordspråksbidraget :-)