onsdag, maj 18, 2011

Facit



Det var ju bottnen på den här ... fotbeklädnaden.

I november drömde jag om att man kunde sticka strumpor på andra sätt än uppifrån och ner eller nerifrån och upp.
Så makens julklapp blev ett par tofflor som stickades: sulan från häl till tå, och sen överdelens om stickades fast i stadkantsmaskorna.
Nej, passformen blev ganska usel även i modifierad form.

Den här gången började jag mitt under foten och stickade ut åt båda sidor och även på kortsidorna.
Passformen är också sådär. Det är svårt att uppskatta precis var man ska sätta uppläggningsvarvet och hur långt det ska vara för att få ett bra förhållande mellan att sulan ska sträcka sig från häl till tå utan att svämma över åt sidorna.
Älgmulesyndromet som blev på makens tofflor gjorde sitt bästa för att framträda även här, så jag gjorde en del kraftiga minskningar vid tån.

När det verkade som att hälen skulle bli alldeles för hög innan fotryggen var täckt började jag göra förkortade varv för att fotryggen skulle hinna ifatt. Antagligen skulle de varven göras på ett annat sätt (tidigare?, längre?)så det inte blev så pösigt innan fotryggen kom fram till resåren.

Båda dessa experiment har haft en "gör 3 maskor till 1" rand på mitten av fotryggen.

Nästa "prototyp" jag funderar på blir med ett rakt varv tvärs över foten. Men först ska den här stackarn få en make.

3 kommentarer:

englundskan sa...

Men snälla nån! Du är så innerligt välkommen till min blogg och jag vet inte vad jag har för grinig grindvakt som ställer till det. Jag försöker kolla, syrran gnällde över samma sak en gång men sedan har det fungerat.

Cecilia N sa...

Jo, jag tror inte att DU har ställt nåt i vägen för mig som de andra kompisarna kan kila förbi. Men nånstans har googleinloggningen tappat minnet vid din sorts kommentarsvariant.

De som har såna här "beigea" sidor eller en liten ruta som poppar upp med kommentarer har jag inga problem med. Men just din variant krånglar. Jag vet en blogg till.

englundskan sa...

Ja jag är lite krånglig ibland. Jag ska kolla om det är något jag kan åtgärda. I alla fall på bloggen.