lördag, augusti 13, 2011

Får jag lov att presentera!



Min nya spinnrock!
Den sägs härstamma från Överkalix.
Jag skulle se om det fanns t ex kardor på en loppis här i stan, den som förra året sålde spolar och spinnvingar.
Det fanns det inte. Men den här rocken sa att den ville med hem, så då fick den det efter lite funderingar. Min vånda handlade inte om priset, mer om vad maken skulle kunna tänkas säga om saken.

Men han fnissade nog mest.

Så nu håller vi (rocken och jag) på att lära oss "spinning from the fold". Vi är på nivån strax innan 1A. Det är pyssligt att hålla i tussen och vi har inte riktigt kommit överens om var rockmor ska stå för att den ska dra alldeles lagom ... och hur fogar man samman nya tussen med den gamla? Och precis var ska trampan vara för att det ska gå att dra igång igen utan att behöva släppa tussen för att få drivhjulet i rätt läge (eller putta på hjulet med tån).



Det fattas en liten sån här pynttopp, men det är det enda som jag har upptäckt är "konstigt".

4 kommentarer:

Mrs Petersson sa...

Vilken skönhet! Gratulerar.

För att byta tuss, nyp tag i den nya mitt på och dra ut ett par trådar och låt dem gå in mellan det sista på förra tussen.

Cecilia N sa...

Ska testa det, tack.

Och ja, den är riktigt grann.

mossfolk sa...

Så fin den är! Och vad kul att Smulan kunde ta reda på lite om Herr Larsson! Sådant är jätteintressant tycker jag.

Cecilia N sa...

Ja, det är jätteskoj!

Bara för tydlighets skull. Den här nyköpta bruna är från Överkalix och är använd av säljarens mamma. Det är vad jag vet om den.

Herr Larsson i Öije, Stigsjö, har gjort min gröna spinnrock som jag köpte för några år sen.