fredag, februari 24, 2012

Färgexperiment

Fast jag är en lite usel bloggare, för hade det varit något med mig så hade jag naturligtvis dokumenterat det hela ordentligt med foto.

Nåväl.
Jag tog igår fram burken som jag satte i fönstret och såg att färgen hade bleknat betydligt i vätskan.
Det borde ju betyda att den satt på ullen. Men ack nej. Den var lika blek som tidigare.

Jag ställde in burken i micron, en halv minut på halva effekten, men det gjorde ingen succé. Så jag hällde på två teskedar färgbad till. Och har fortsatt med halvminutrar och helminutrar, men försökt låta bli att koka.

Eventuellt att man kan se en gnutta rosa i ullen. Men den mesta färgen är kvar i vätskan.
Undrar om man kan vara envis nog att försöka färga in all färg i ullen så att vätskan blir klar?

Jo, sen vet jag ju att det rosa inte består i solljus, men jag antar att blåheten som uppstår är i paritet med det rosa. Så mer rosa borde ge mer blått.

2 kommentarer:

Karin sa...

Vänta nu – rosa och sol. Den rosenfingrade eos? Var det inte solen, eller minns jag helt galet? Så försök med lite mogonsolexponering, vettja!

Cecilia N sa...

Rosenfingrade Eos, gryningen, minns jag också från gymnasiesvenskan, men nu handlar det ju om att rosa ska bli blått, så det är nog bättre uppåt dan ...