söndag, februari 05, 2012

sen bloggpost



Det har varit väldigt mycket irl-grejer som varit ivägen på sista tiden, så det finns en hel del obloggade stickrelaterade grejer.

Nån som minns den här posten?

En närmare titt avslöjar att de svarta lössen på baksidan blir garnlockar. Att det även finns ett avsnitt helmörkt.


Inomhusmuffen väckte stor förtjusning hos modellen och så var den julklappsidén fixad. Med modifikation förstås!

Den här prickiga muffen är en utomhusmodell stickad efter samma principkonstruktion som inomhusmuffen, men som sagt med "lockar" på insidan. Men redan efter ett fåtal lusvarv så insåg jag att jag skulle "bli galen" om det skulle vara löss på båda sidor av mellanväggen. Så istället gjorde jag mellanväggen av bara det tunnare lusgarnet.


Ytterdelarna är dessutom stickade med så tunna stickor det var genomförbart att sticka med för att ytan skulle bli så (vind-)tät som möjligt. Jag hade funderingar både på tvåändsstickning och sticka-tova, men det blev den här metoden som jag gjorde.


Garnerna är Kilafors svenskullgarn, det ljusa fyrtrådigt och det mörka tretrådigt.

3 kommentarer:

Bloggblad sa...

Så himla smart! Jag har köpt billiga barnvantar, såna töjbara i en storlek, och klippt av fingrarna längst upp till halvvantar. De funkar jättebra att skriva på datorn med.

pärlbesatt sa...

Svarar här på din bloggkommentar: Jo, det är samma ämne till viss del. (Tvåspråkighetsforskning). Sen är det Litterärt översättarseminarium, på annan högskola. Häcken full, minst sagt! Men det blir lättare nu, när den förstfödda flyttat ut igen, alldeles nyssens. Det var inget lätt samboende, för någon av de inblandade. To say the least.

Och vad coolt med spinnandet och allt det!! :)

Cecilia N sa...

Ja det är jättecoolt! Men tyvärr gillar inte min kropp (aka händer) riktigt detta. De värker och har sig.

Du tänker satsa på översättning? Eller tvåspråkighetsforskning?