måndag, april 23, 2012

Illustrationer och några frågor på slutet

Här syns då hur jag betade den lilla härvan: i kastrullen har jag alunbetning. Och i burken som står i kastrullen har jag vinsten. Olika betning bör ge olika infärgning. (Nu läste jag igår någon som menade att vinsten inte är betning mer än någon pH-reglerande ingrediens är det, men jag är inte så insatt och i min bok står det att vinsten är en betning.

Här syns då, oskärpan till trots, att det blev olika resultat av färgningen. Den övre delen låg i vinsten och den undre i alun. Sen färgades de lika mycket.

Naturligtvis måste jag ju testa lite overdo också. Inte bara nöja mig med två nyanser. Så igårkväll hällde jag färgen i min järnpanna och satte i en liten krok garn i det. Det var inte helt genomtänkt att det sedan fick ligga över natten. Och eftersom det tydligen lutade nedåt utanför pannkanten så blev det en hävert så det mörka fältet blev lite större än tänkt.

Den sista bilden visar allt mitt tvåtrådiga nya garn som är nästan torrt efter att det blivit vinstenbetat. (Ena tråden är redan alunbetad, remember?) Man kan tro att det är en härva upprepat garn av en stickning som inte längre är, men det är det alltså inte. Det är ett garn som inte blev riktigt som jag tänkt mig när jag tvinnade det, men jag har ingen aning om vad jag gjort för fel. (Så den dagen jag vill ha ett sånt garn kan jag inte heller göra om det.) Någon som vet?
Så mycket längre kommer jag inte med det garnet nu för jag måste ju klura ut vilken kulör jag vill ha på det. Allt ska färgas i samma dopp har jag tänkt iaf. Och när jag har bestämt mig så måste jag ha tillräckligt.
För tillfället är jag lite nyfiken på den gula laven, men det är ju bara några ynka deciliter färdig färg i burken och hur långt räcker det? En doft av lila? Jag vill nog ha det liite starkare ... Men då måste jag ju skaffa mer färg.


Det var så sant. Jag har en liten färgfråga också:
När jag färgade med KoolAid så var färgningen "klar" när all färg hade farit ur vattnet och in i garnet. Ganska lätt att förstå.
Men nu när jag färgade med kärnan så fanns det ju en massa färg kvar i vattnet. Går det överhuvudtaget att växtfärga garn så "slurpande" att det inte blir någon färg kvar i vätskan?

2 kommentarer:

Karin sa...

Jag har inget svar på din fråga, annat än det rent intuitiva att det nog är omöjligt att "slurpa upp" all färg.

Men vad snyggt det blev i järnpannan, den extra mörka skiftningen är väl bonuseffekt? Kan järnet ha bidragit?

Cecilia N sa...

Jepp. Man kan beta i efterhand med järn, koppar, tenn och ... nånting mer har jag för mig. Och då är det "meningen" att man ska göra den betningen med något salt ([metall]klorid, t ex).
Men jag är ju så inibaljan snål (a k a h i p som Lottens svärmor pläga säga) så jag använder en järntraktörpanna jag hämtat på Erikshjälpen mot nästan 30 kr i byte.
Och så är ju järn rätt så ogiftigt, om man jämför med koppar t ex.

Järn mörknar/dovar färgen och koppar "blåar till det".
Om man använder pulver så kan man (om man vet hur) dosera "lagom starkt". När man kör i grytan så blir det vad det blir.
Men jag är ju inte så exakt utan jag leker ju på med det här.
Antagligen kan man "dosera" genom att reglera temperatur och tid.