lördag, maj 05, 2012

Nonsensstickning

Förutom att jag stickat kolossalt mycket på sista tiden så har jag även idkat en del surfning. Då hamnade jag bl a här hos Färghäxan och började fundera.
Dels att det var lite kul att färgerna hamnade diagonalt, men också: så tråkigt att det blev en söm där färgerna inte stämmer ihop; hur kan man göra samma konstruktion utan det problemet?

Så nu när Tröjan är KLAR satte jag mig med ett litet nystan för att fundera över saken ... och insåg att det bidde nog inte några handledsvärmare utan det blir nog en vante. (Huruvida det blir två kan vi ta en annan gång. Det här är inte behovsstickning mer än tankebehovet. Dessutom finns det ett stickfel som kanske inte gör sig "offentligt".)

Färghäxan har följt principen som Barbro ger för barnfilten och sen sytt ihop nederkanten med överkanten (som filten är avbildad på länken).
Jag tänker att "problemet" undanröjs om man börjar ungefär som när man gör en trekantssjal uppifrån nacken: ökar i var sida och på ömse sidor om mitten på vartannat varv. Sen när "överkanten" på "sjalen" når runt handleden så sätter man ihop stickningen till en rundstickning och sen stickar man ungefär enligt Barbros "mittenparti", dvs fortsätter att öka på "mitten" men minskar motsvarande i "ändarna".

Eftersom ingen har nåt facit så får jag fundera själv på följande fråga: vilken sida ska jag göra tummen på? Den här
eller den här?

Gör jag tummen på den högre delen (tidigare refererad till som "mittenpartiet") så hamnar jag med att få en "söm" längs med hela tummens insida/gavel mot långfingret. Men gör jag tummen på den lägre delen ("ändarna") så blir det ungefär som en vanlig tumme: man sätter av några maskor för tummen och fortsätter sen att sticka den rätt upp och avsluta den på toppen.
Det lutar mot att jag "fegar" med den senare modellen.

(Och nej, något färgproblem uppstår ju inte när man stickar enfärgat ...)

6 kommentarer:

Bloggblad sa...

Oj, det där var komplicerat, ligger långt utanför min tankeförmåga.

P.s. himla svårt att läsa de sjösjuka bokstäverna... värre än tidigare nu när det gjort om typen.

Cecilia N sa...

Ja jag gillar inte heller de nya sjösjukebokstäverna.

Karin sa...

Den senare modellen röstar jag på, i alla fall.

Cecilia N sa...

Jepp, Karin, en sån blev det. Fast jag ska bara precis börja på tummen nu.

pärlbesatt sa...

Jag började nästan oroa mig för dig och andra när jag inte fick en endaste kommentar på bloggen, så tack för dagens livstecken!

Visst är det kul med jagandet, men också jobbigt. Häromdagen såg jag en ljuvlig liten byrå med precis rätt sirligt svängda vippande handtag, och så stod det SÅLD på den och jag gnisslade tänder... Vill inte vara sån!

Och ja, ticka-reglar är vad vissa kallar snabelhandtag, så jag tror du menar samma som jag har. De är så fina. Allt är så fint. :)

Igår matade jag pärlan med en ugnsform från Rörstrand, Neptun kallad, och så med en väckarklocka av uppdragbar modell, mörkorange och mycket fin även om inte orange är min färg.

Idag letade jag lite efter en taklampa till köket men hann inte till rätt affär. Och en av de rätta affärerna är det tydligen ingen mening med att gå till annat än vid öppningsdags första öppna dagen i veckan, så man inte kommer efter de som har affär och köper till den!! Gaah!

pärlbesatt sa...

Ja, din byrå låter väldigt lik den jag såg. Den här hade fler lådor än tre, men den hade precis som du säger målade sidor och ben, målade i ljust ljust lindblomsgrönt som drog åt gult. Visst är de fina? Den här hade varit perfekt i min hall, mycket mer än i den som köpte dens affär (förlåt för svenskan där). Jo, för det var nån som har affär som tydligen köpt allt jag ville ha. Gaaah!