onsdag, januari 16, 2013

lite pyssel


De här nystanen och några till har blivit något mindre och gett upphov till ...


 ... en massa trådar att fästa. En massa trådar ...



Skrivbordsytan är ännu inte färdigslipad (men snart!) och har gett upphov till en himla massa använda sandpapper ... som man kan använda som inspiration till ... garn. Förstås. Det är en väldigt trevlig aquaturkos färg på sandpappret i verkligheten som inte riktigt lyckades fångas av kameran. Och på det stänk av ljusbrunt. Mmm.


Men det garnet blev bara just nyss påtänkt. De här härvorna har varit klara ett tag utan att ha blivit redovisade (p g a bildladdningsstrulet).
Januari är molniga dagar lika usla att fotografera i som november och december. Dock föreställer bilden ett vanligt tunt tvåtrådigt garn till vänster. Det är spunnet på den bruna rocken, kastanjetten från Kalix.
Till höger är en härva tvåtrådigt tjockare garn spunnet på julklappsrocken av det medföljande maskinkardfloret av finull. Båda trådarna är inte spunna av mig, för det fanns ju redan en spole färdig tråd och en påbörjad, men jag tror att åtminstone ena hela tråden är spunnen av mig. Det är jag som har tvinnat i alla fall. Jag tyckte när jag spunnit klart att man kunde klassificera det som tvåtrådigt lovikkarep, men nu är jag snällare. Visst finns det tendenser till det lite här och var, men det blev mycket snyggare efter tvätt.
Och det gäller båda garnerna. Det tunnare behövde jag inte sno ihop härvan på från början, det gjorde det alldeles själv, men se så fint det hänger där på sparken. Så de båda övertvinnade garnerna blev lugna av bara vanlig tvätt. Inget daskande och varm-kall-varm-kalla bad.



4 kommentarer:

Karin sa...

Så på frågan "Finns det några snälla garn?" kan du svara "Ja", med tanke på hur fint dina garnhärvor uppför sig!

Cecilia N sa...

Precis!

heidi sa...

det var väääääldigt många trådar att fästa:s det lär ju ta en stund förstås:s. men tänk så fint det blir när det är klart:)

det skall bli jättespännande att se vad du gör med garnet:) och tänka sig att skrivbordet är i full fart att byta utseende med hjälp av sandpapper:)

Cecilia N sa...

Ja tänk.
Och nu har jag rent av sandpapprat klart skrivbordet och lackat det två gånger och jag är typ toknöjd.
Speciellt över att det tydligen tar ytterligare några dygn för lacken att härda igenom och jag tror att de dygnen finns innan vi ska bängla in det i bilen.

Trådarna är inte klara, men dem kan jag å andra sidan bära med mig. Deras deadline är något senare.