fredag, januari 04, 2013

Men tänk så olika ...

KaosJenny skrev i en kommentar på förra inlägget:

"Låter som ett produktivt år... KUL! Kram"

Och då blev jag fundersam. Produktiv? Jag som hela året haft en massa o-ullig nytta att göra som hängt över mig hela hela tiden. Jag hade hoppats att bli klar till sommaren ... eller åtminstone i tid till det viktiga datumet i augusti ... eller åtminstone i september! Dåå skulle jag kunna tvätta ull och spinna och färga och joxa hela hela hösten!

Men min o-ulliga nytta drog ut på tiden och inte förrän kvällen innan jag åkte iväg där på bussen i november var jag FÄRDIG! Och sen har det ju varit Lottens julkalender och sjukdom och en massa annat decemberrelaterat och inte alls någon tid för ull. (Eller jo, hade jag hittat avstängningsknappen på datorn lite oftare hade det kanske blitt nåt.)

Så medan jag har levat med känslan att jag "inte hunnit nåt ju" så kan det uppfattas som ett produktivt år ...

Hm. Det där är nåt att tänka på ... Har man fokus på det som faktiskt blir av eller har man det på allt det ogjorda?

  

6 kommentarer:

Ostickat sa...

Känner igen mig i strimma stress av det ogjorda istället för att luta sig tillbaka o vara lite nöjd över det som har blivit gjort. Jag ska försöka annamma det sättet att tänka i år :-)

Cecilia N sa...

Stress har jag nog inte känt i meningen "nu gör jag det här och jag gör det inte fort nog", mer än julklappshalsduken då möjligtvis.

Däremot frustration att det där viktiga o-ulliga aldrig tar slut så jag kan få ulla. Det blev lite "bara vinter och aldrig jul" som de hade i Narnia.
(Även om det o-ulliga visst var intressant och bra på sitt sätt.)

heidi sa...

det är väl då det är tacksamt med en blogg där man faktiskt kan se vad man har gjort. men visst är det så att man tenderar att fokusera på det man vill göra, och ibland så till den grad att man inte ser vad man faktiskt har gjort:)

Så det var ju toppen att hon påminde dig om att du faktiskt har varit produktiv förra året:))

Cecilia N sa...

Jo, det har du rätt i Heidi.
Samtidigt så tror jag att det kan vara så att varje spinntillfälle inte dokumenteras och då "syns" det inte heller.

Vilken dag som helst ska det komma ett inlägg om sånt.

(Och jämför jag årets "Färdigstickat"-lista med de tidigare åren så verkar det inte finnas nåt att klaga på heller. Fast jag tycker att o-ulls-viktigheten verkligen bredde ut sig.

Lotten Bergman sa...

Jag är stolt och glad över att vara en del av det som man kan skylla på för att saker inte blir gjorda i december!

Cecilia N sa...

Med tanke på hur många o-BNP-timmar som vi andra gör så funderar man: hur många timmar använder du, Lotten?