söndag, februari 03, 2013

Helgens garneri

Helgens garneri har bestått i att jag i torsdags eftermiddag stickade klart raggsockorna. Jag har varken fäst trådar eller fotograferat, men det lär komma.

Sen började jag dela det garnet. Två restnystan ska bli åtta singlar. Och likadant med de andra raggsocksresterna från mitt fyndande förra våren.
Så småningom ska dessa 24 singlar förenas till ett tretrådigt garn som världen sällan skådat. (Frågan är om världen insett att den saknat det; troligen inte, är svaret.) Och så är det tänkt att det garnet på nåt vis ska bilda ett par sockor till. Inte riktigt lika tjocka, men det blir bra det med. Tror jag. Det sägs bli vår.

På lördagen hade jag planerat att åka iväg på en spinnträff. Men jag blev tvungen att revidera de planerna.

Idag har garnsplittrandet fått ersättas av "byta dragkedja i dotters kjol". Ja, hon är stor nog att kunna göra det själv. Men eftersom inte heller jag är bekväm med uppgiften så kunde jag tänka mig att hjälpa henne med det. (Hon fick istället hjälpa mig att sprätta när jag sytt fel och det inte fanns strålkastare nog att se stygnen med mina ögon.)

Nyss stickade jag klart den lilla scarfen och nog blev den liten alltid. Det är inte lätt att ha den två varv med knyt runt halsen. Om det räcker med att blocka eller om den bör övertas av någon annan med smalare hals är frågan.
Den får jag fotografera samtidigt som sockorna.

Däremot har jag nu förevigat hundjackan med mannekäng. Riktigt om det blev ett bra resultat har jag dock inte hunnit kolla och jag fick inte med mig bilderna heller.
(Oj vilket bildparty vi ska ha nästa helg!)

Nu har jag suttit och kollat våffelvirkning på youtube. Det var flera år sen min mamma lärde mig och jag gjorde två grytlappar. Nu har mitt hyreskök akut brist på grytlappar och kanske kan jag göra något åt det. Ska bara skaffa bra garn. (Detta var kod för "Äntligen har jag nån anledning att gå in på Yll & Tyll!")

1 kommentar:

Karin sa...

Ja, Yll och Tyll! Vilken TUR att du behöver grytlappar.