lördag, februari 23, 2013

Vår!

Ja, i alla fall räknar Coop Forum kallt med det. Så de rear nu ut raggsocksgarn: 3 nystan, betala för 2. Eftersom jag vill ha hela par så köpte jag 6 nystan och betalade för 4.

Det här är de färger jag köpte i år. (Jag fick tag på ett nystan som var jättesnyggt, men jag hittade bara det så den färgen blev det inte.)
Raggsockor igen?! Ja, det är så bra att ha ett litet lager av raggsocksgarn. Rätt vad det är behöver man en liten stickning att ta med (för de andra är för stora eller för krångliga) och då är det bara att greppa tag i ett par nystan och en rundsticka av storlek 4 och dra. Och på nåt sätt så går de åt. Av de senaste tre sockparen jag stickat så har jag bara ett par kvar. De andra har hastigt blivit presenter.

Men just nu har jag en behändig ta-med-stickning. Så här i fastan är det rätt färg på den också.


Det är en "top-down set-in-sleeve"-modell på den. Den stickas alltså uppifrån och nedåt och den har "kavajisättning" på ärmarna istället för raglanskärning som annars är vanlig när man stickar uppifrån.
Jag hittade beskrivningen på ravelry.
Man börjar med att lägga upp bakstyckets maskor för nacken. Och tre maskor till för vardera framsidan av axeln.
Sen ökar man 6 maskor per varv tills axeln kommit fram till armkrönet.
Då sätter man markörer som avdelar 6 maskor till vardera ärm. Sen ökar man på ärmen varje varv. (Och fortsätter att öka "mitt fram" så att ändarna på varvet så småningom möts.)


Jag har nu bestämt mig för att ändarna på varven möts mitt fram så nu blir det rundstickning. Det är tänkt att det ska bli en sommartopp.
När jag tog med mig härva och stickor för några veckor sen så trodde jag att storlek 3-4 mm på stickorna borde bli bra. Jag hade nämligen spanat på ravelry på projekt stickade av det här(?) garnet. Men det blev alldeles för glest. Så på en lunchrast rusade jag iväg till närmaste garnbutik och köpte 2:or. Det känns pilligt och det känns inte som det räntar "ett enda dugg", men det blir bra konsistens på tyget.

Ska man använda tjockare stickor ska man nog tänka luftig kofta istället för topp.

3 kommentarer:

Elisabeth Karlsson sa...

Flitiga du :) Jag köpte också Raggigarn i den kulör med grått och grönt i och stickar spiralvridna sockar, så får vi ser hur det blir :) Går på sticka-kursen i förs.gården, roligt för nu är det mer blandade åldrar, dvs fler tanter i min ålder! Kram

heidi sa...

så praktiskt när dom rear ut garnet - då kan man köpa på sig några nystan och ha på lager:)

vilken bra beskrivning du har hittat!

Cecilia N sa...

Å vad roligt att du går på kursen, Elisabeth! Jag har hittat en stickstuga i Uppsala också, en gång i månaden.

Ja visst är det bra med rea, Heidi!
Tröjbeskrivningen är bra, men jag skulle vilja ha haft tillgång till modifieringsbeskrivningar. T ex hur tänker man om man vill ha mer urringning i nacken?
Och så missade jag förmaningen att sticka axel"söms"ökningarna löst så att det inte drar. Jag får väl dra när jag blockar istället. ;-)