lördag, juli 20, 2013

Tömma rockar

På spin-in-public-dagen i september kom Å med ett mörkgrått ullfluff som hon inte visste vad det var för något. En del av  det hamnade på min Öjerock och häromdagen var det läge att tvinna det så det blev ett garn. Jag gjorde navajotvinning på det. Det blev inte så mycket, men lite blev det.
Och jag var mycket duktigare på att tvinna nu än första gången. Wow liksom ...

Inför helgen i Brån anmodades vi att ha S-spunnet en tråd för att göra bouclégarnet. Det blev över sån tråd för mig. Nu härvlade jag av det och skrämde det med varmt-kallt-varmt-kallt bad samt dask och misshandel mot balkongbordet. Så nu är det en snutt entrådigt garn.




Jag har också gjort klart garnet spunnet med långdrag. Ena tråden spunnen på Louëten, den andra, mer modest i sin thick and thin:het, på Kalixrocken. Jag har försökt spinna med bara en hand på Louëten, men var mindre förlåtande med Kalixtråden och drog ut ojämnheterna. Men tvinnandet blev rätt ojämnt ändå. Jag tvinnade på Louëten och det var svårt att få någon ordning på indraget, både vid tvinningen och spinningen så snodden var inte så jämn.

Inga kommentarer: