tisdag, oktober 15, 2013

maskeradsnöre

Vad gör man när man ska på maskerad och ska ha en nyckel runt halsen?
Man tar en bit garn förstås.

Men om det enda tillgängliga garnet antingen är något lila, glittrigt, syntetiskt, eller laxrosa i bomull och man behöver en mer rustik look?

Man gör sitt eget förstås.

Recept:
Man går ut i fårhagen och tar dumpad ull. (Eller ja, jag hade tidigare gått i hagen och sett klumpar av ull ligga där till ingen nytta och med övertygelsen att fårbonden nog inte var så intresserad av ullen av formatet rastalockar hade jag tagit om hand lite.)

Man tar sedan och letar reda på de bitar som ser mest tesade ut. (Alltså det som med mycket god vilja kan sorteras under fluff istället för rastalockar som vore mer adekvat.)

Sen tar man sin kam (en utredningskam med glest mellan tänderna i det här fallet) och kammar "fluffet" så att det faktiskt kan kallas fluff.

Sen inträffar det knepiga: spinna utan vare sig rock eller slända. Men jag har ju vurri ve tidigare så jag gjorde likadant (som i slutet av det här inlägget). Likadant förutom att den här gången hade jag tussar (som högre upp i det länkade inlägget) så de höll inte ihop lika bra.

Och vips (eller nåt ...) så hade jag ett entrådigt garn som jag lyckades tvinna till tvåtrådigt. Det tvättade jag.

Sen kunde jag göra på två sätt: virka ihop en luftmaskkedja av garnet, eller sätta mer snodd i det och göra det fyrtrådigt.
En kompis sattes att hjälpa mig att vrida på garnet i ena änden samtidigt som jag vred i andra änden. (Sådär gjorde vi snoddarna till slöjdpåsarna en gång i tiden minns jag.)
Men det fyrtrådiga blev lite för lite tvinnat ansåg jag och dessutom var garnet fortfarande tillräckligt för långt så vi satte i ännu mer snodd och gjorde det till ett riktigt bra åttatrådigt garn istället.

Voilà! Drygt en meter åttatrådigt garn av tappad gutefårull.


Och jo, maskeraden var trevlig.

4 kommentarer:

Maria sa...

Och folk tycker att _jag_ kan vara lite omständligt när jag kommer till små detaljer. Jag är HELT utskåpad, känner jag. ;)

Cecilia N sa...

Men det var ju bara en liten snodd!

Jag lät ju bli att kreera en kyrktornshatt (även om det var frestande, men man måste se lite till tillgänglig tid, ork och material också).

heidi sa...

man tager vad man haver heter det ju, och det levde du ju upp till. För att inte tala om hur kreativt det var:)

Cecilia N sa...

Så ungefär ja. Det var ju inte för att vara exotisk och speciell som jag gjorde den utan för att jag inte hade nån som passade.