fredag, oktober 10, 2014

tv-tips

"Jag såg nåt om ett program om en sticktävling", sa arbetskamraten, men kunde inte närmare precisera det än att han då hade kommit att tänka på mig.

Google var ungefär knäpptyst när jag frågade hen.
Vilken tur att ravelry finns! Inom en timme fanns ett svar och nu vet jag!

Strikkedysten är från en dansk tv-kanal. Åtta personer får två uppgifter. Efter bedömning får hälften åka hem. Så var första avsnittet och jag förstod att avsnitt två är en repris med åtta nya personer. De kvarvarande åtta ska väl sen ha en mer traditionell åka-ur-tävling-på-tv-resa, kan jag tro.

Jag har två personer som jag tror kommer att gå långt från första avsnittet. En dam med ljus kofta och blått halsband och den unga tjejen som tänkte helt annorlunda än de andra i andra uppgiften.

Hur jag hade klarat mig?
Nä, det vet jag inget om.
Jag sitter här i godan ro med min nya stickning som ska bli en kofta och tittar på.

Jag fann koftan kittiwake (via ravelry förstås!) då den stämde med masktätheten med det garn jag tog från stashen. Garnet har jag köpt för evigheters evigheter sen av Ulla M Holm och är färgat av henne. Det är ett roligt garn i det att det är så många färger inblandade, men själva grundstommen är blågrönt.

I våras fyllde dottern år och då fick hon en kurs i tröjstickning med antingen det här garnet eller ett annat överblivet tröjgarn. Hon valde det andra och stickar nu sen häromdagen en raglantröja uppifrån. Jag hade nog inte valt att sticka den riktigt så löst, hon har stickor 4 för det är en av de rekommenderade storlekarna, men jag hade nog valt 3 eller möjligen 3½. Men det är hennes tröja och hon säger sig vara nöjd med "tyget". (I och för sig för att hon inte gjort/känt de andra varianterna, men plåga "små barn" med provlappar när man vill bli klar är ju dumt.)


2 kommentarer:

Bloggblad sa...

Den tävlingen har jag missat - men så har jag ju slutat sticka också...
Däremot ser jag nu Under the Gunn - fast det är lite rörigare med både designers och mentorer som ska bedömas. Runway är roligare.

Cecilia N sa...

Tack för den.
Nu har jag ju också fastnat för den serien!