tisdag, december 09, 2014

tv!

"Kreativitet är att uppfinna, begå misstag och ha väldigt skojigt."
Så inleder Camilla Thulin det sista avsnittet av serien Kvalitet.

Det är en bra serie som uppmanar till återhållsamhet i konsumtion, i alla fall vad gäller slit och släng.
Den är tillgänglig till sista 31 mars 2015.

Ibland kanske fotot kunde förklara bättre. "Bra kvalitet" som replik kan illustreras av ett svart ylleplagg som ligger på en bänk där man inte har en chans att se vad som är kvalitet eller hur plagget ser ut. Men att serien alls finns är glädjande.

Svettlappar omnämns, man kan köpa dem i butik, men jag är ju intresserad av hur de används, hur man får dem att sitta på plats och varför man måste köpa dem; kan man göra av något man har hemma?

Ett annat program där kreativitet belönas är danska Den store strikkedyst. Det är himla svårt att förstå deltagarna när de glömmer att de pratar inför en kamera. Programledaren har jag klurat ut.
På lördag är det dags för finalprogrammet och det står mellan en god hantverkare, en god kreatör och en med tävlingsinstinkt som jag tycker är både hantverksduktig och tänker utanför lådan.

4 kommentarer:

Bloggblad sa...

Jag har inte sett det. Men svettlappar har jag hört talas om och förstår inte riktigt heller hur man fäster dem.

Själv använder jag i stort sett alltid linne med ärm, i stickat tunt siden. Kanonbra. Då slipper jag tvätta tröjan så ofta, linnet är mycket enklare att tvätta.

Cecilia N sa...

Och var hittar du såna linnen?

Bloggblad sa...

SidenSelma i Stockholm har dem! Man kan skicka efter därifrån också, det har jag också prövat.

jag tror att adressen är www.sidenselma.se - eller pröva med nåt annat än se om det inte går.

Cecilia N sa...

Linne med ärm. Är det t-shirt du tänker då? Eller blusliv?