fredag, maj 22, 2015

För övrigt ...

... har jag blockat kittywake och det visade sig att det fattades ca 1 dm ärmkullekant för att fylla ärmhålet. Så nu stickar jag om ärmkullen.
I min knappburk har jag hittat några ljusbruna plastknappar som kanske skämmer koftan med sitt material, men de är 1) lagom stora, 2) tillräckligt många, 3) rätt snygga i färg mot koftan.

Och så har jag plockat fram bomullstoppen som så plötsligt blev tvungen att bli till förra året för att den lila lintoppen fällde så förbaskat med färg när den tvättades. Snart är jag klar med kroppen (och när jag skrev det så kom jag att tänka på att jag bara mäter ärmhålet - inte när det är dags att göra urringningen ...)

Lite stora projekt att släpa på, men det får jag ta. Nån måtta på sockstickandet får det ju vara.
(Däremot finns det anledning att gå igenom somliga hemstickade tunnare sockor fram på  stortån. Någon eller någon annan har en skarp stortånagel som sliter hårt.)

3 kommentarer:

KaosJenny sa...

Mm, jag funderar också på att sticka något annat än sockar ett tag eftersom jag gjort ett gäng men det är som vilsamt. Tråkigt möte, bussen, nästan överallt funkar det att ta fram en liten sockstickning :-)

Cecilia N sa...

Man kan klämma in vantar ...

Eller nån gång fick jag faktiskt för mig att sticka babysaker trots att det inte fanns nån baby i sikte. Bara för att ha nåt att göra och få bort lite restgarn ...

Karin sa...

Har inte alla vassa stortånaglar och hål på strumptån? barnbarnen fick för sig att krypa under bordet i går och inspektera alla strumpor runt bordet (sammanlagt fjorton stycken), för att se om det var hål i dem. En klurig åttaåring rapporterade forskningsresultatet: ALLA har hål i strumpan. Upptill. För att få i foten!