torsdag, augusti 25, 2016

Mer i Barbies garderob

Först ut i den här fotosession är en blå topp och en lika blå kjol.
Kjolen är stickad på tvären med förkortade varv ungefär som en sån där babykofta. (Från rätsidan tänkt: Sticka *alla maskor i varvet, sticka alla utom 3, sticka alla utom 6*. Alla aviga varv går ner till fållen.) Babykoftan brukar stickas i rätstickning, men då blev det här som en grytlapp. Därför stickade jag i slätstickning utom hela aviga varvet tillbaka, då blev det naturligt en "resår" av 3 maskor rätstickning i midjan. *
Vändningen har jag gjort med s k "German short row".
Fållen vill vika in sig lite, så det blev ballongkjol av det. (Om nu inte blockningen har lyckats häva det.) Kanske hade det gått att rädda om jag gjort 3 maskor rätstickning i den kanten också?

Här kombineras toppen med en "kontorskjol" i stadigt bomullsgarn.

Ska man sen iväg på after work kan man byta till den silvriga toppen med den fräcka fyrkantiga knappen vid ena nyckelbenet. Toppen är jättefint glittrig och jag önskade att jag hade en tokvacker knapp som jag antingen drömt eller sett i mormors knappask när jag var liten eller nåt. Tänk blankt glas, nån sorts metall inuti och så skuren som en näckros eller nåt. Lite grand som såna där kristalldjur ... Nu blev det en udda liten knapp i pärlemor och som sagt fyrkantig, med hålet på ett skaft undertill.

Blir det kyligare under kvällen tar hon på sig sin bolero i fluffigt rosa tjockt garn.
Den här är stickad från höger ärm med ökningar under armen (jättemånga ökningar på slutet och sen sticka fram och tillbaka över axeln) och sen stickade jag framsidan och  maskade av för framkanten. (Då hade jag redan maskat av för halsringningen och gjorde nån sorts smygmaskvirkning förbi den för att fortsätta med bakstycket.)
Sen försökte jag göra vänster framstycke likadant, men det blev konstigt vid halsringningen. Dessutom blev jag tvungen att byta till nästan-samma-likadant garn mot slutet av bakstycket och det var lite tunnare. (Månne det har varit stickat tidigare och liksom av-fluffat sig?) Sen avslutade jag med att sticka vänster ärm.

Den här toppen stickade jag som nummer två i ordningen. Den glittriga blev för smal i urringningen för att gå över höfterna (därav knappknepet) så då tog jag det i beaktande när jag gjord den här.
Men den blev lite väl öppen framför axlarna tyckte jag. Så då gjorde jag den blå lite annorlunda.
De här två topparna, nr 2 och 3, har jag stickat uppifrån. Jag har lagt upp så många maskor som det är runt urringningen och sen nästa varv eller några varv senare maskat av för ärmhålen och i varvet därefter lagt upp maskor för under armen.
Den gröna kjolen är av sånt där lite fluffigt tjockt bomullsgarn som man brukade (brukar?) väva grytlappar av i ram på skolslöjden.

Inga kommentarer: